První zásilka autonomního kamionu: 50 tisíc plechovek piva

V americkém státě Colorado byla provedena zřejmě vůbec první komerční zásilka samořídícím vozidlem. Společnými silami se o ni postaraly pivovar Anheuser-Busch a technologická firma Otto, jejíž nákladní auto urazilo s 50 tisíci plechovkami piva přes 190 kilometrů dlouhou cestu.

Cesta nákladního auta začala v místní centrále pivovaru ve městě Loveland. Odtud jej na vážící stanici ve Fort Collins odvezl řidič, který si pak ale na dvě hodiny mohl odpočinout a jen sledovat, jak vozidlo samo překonává trasu dlouhou 160 kilometrů průměrnou rychlostí 90km/h. V Colorado Springs, kam zásilka piva Budweiser mířila, už pak znovu převzal kontrolu.
 
„Tento úžasný úspěch je příkladem toho, co všechno je možné, když se využije samořídící technologie,“ rozplýval se nad povedenou demonstrací Lior Ron, spoluzakladatel společnosti Otto, od srpna patřící pod Uber, který za ni údajně zaplatil 680 milionů dolarů (16,8 miliardy korun).
Jedná se přitom o mladou firmu, která byla založena až letos v lednu poté, co Ron a další tři kolegové opustili Google, kde pracovali na konceptu autonomních vozidel a systému Google Maps. Ve svém novém působišti, které od začátku zaměstnává 40 lidí s předchozí zkušeností například z Tesly či Applu, se zaměřují výhradně na kamionovou dopravu.
Otto nevyrábí vlastní nákladní auta, ale místo toho se zaměřuje na vývoj samořídícího systému pro již existující kamiony. Patří do něj například dvě kamery, které hlídají umístění v jízdním pruhu, senzor znázorňující 3D prostředí, další dva v přední části vozu, které reagují na případné překážky a také GPS senzor.
 
 
Demonstrace možností takto upravených vozidel zaujala velké společnosti, mezi nimiž byl právě i pivovar Anheuser-Busch. „Doufáme, že se tato technologie rozšíří na naše dálnice a zvýší se tak bezpečnost všech účastníků silničního provozu,“ uvedl po povedené zásilce James Sembrot, ředitel logistiky Anheuser-Busch.
Také představitelé společnosti Otto kladou ve svých prohlášeních velký důraz na bezpečnost, jinak se však zaměřují hlavně na byznysovou stránku svého projektu. „Chceme se dostat ještě dál a vypořádat se s dalšími typy silnic či rozmanitosti počasí. A samozřejmě navázat další partnerské dohody,“ dodává Ron.
 


zpět